Podignuta optužnica protiv 13 okrivljenika
27.03.2019.
USKOK je, nakon provedene istrage, pred Županijskim sudom u Zagrebu podigao optužnicu protiv 12 hrvatskih državljana S. S. (1966.), I. S.(1972.), J. B. (1989.), I. S. (1993.), M. B. (1963.), M. O. (1956.), N. G. (1971.), M. Š. (1994.), D. B. (1994.), M. V. (1989.), G. D. (1990.), M. S. (1970.) i državljanina Republike Srbije LJ. Ž. (1962.) zbog počinjenja kaznenih djela zločinačkog udruženja, zlouporabe položaja i ovlasti, utaje poreza ili carine, davanja i primanja mita, krivotvorenja službene ili poslovne isprave, pomaganja u utaji poreza ili carine, sve u sastavu zločinačkog udruženja, te zlouporabe položaja i ovlasti, utaje poreza ili carine, krivotvorenja službene ili poslovne isprave, poticanja na zlouporabu položaja i ovlasti (27.3.2019.)
Optužnicom se I. okr., kao predstojniku Područnog carinskog ureda Zagreb, Carinski ured Zagreb II, i II. okr., kao stvarnom voditelju poslovanja dva trgovačka društva, stavlja na teret da su, od 16. listopada 2015. do 5. srpnja 2017. godine, u Zagrebu te na području Slovenije i Austrije, u zajedničko djelovanje povezali III-X. okr. s ciljem stjecanja nepripadne imovinske koristi za sebe i druge obavljanjem djelatnosti trgovine vozilima i pružanjem usluga zastupanja u carinskom postupku prilikom uvoza vozila kupljenih u drugim državama članicama EU u Hrvatsku. Navedeno su realizirali na način da je II. okr. ispostavljanjem nevjerodostojnih računa u ime dva trgovačka društva, uz naplatu od 200,00 do 1.000,00 kuna po računu, kupcima rabljenih vozila omogućio neplaćanje posebnog poreza od pet posto na stjecanje rabljenih motornih vozila u Hrvatskoj. Osim navedenog, II. okr. je prilikom kupnje rabljenih i novih vozila, kako bi osigurao nižu cijenu vozila kupcima, a sebi ostvario zaradu na proviziji za svako prodano vozilo, zbog čega su se kupci odlučili za nabavu vozila njegovim posredstvom, ispostavljanjem i korištenjem nevjerodostojnih računa u ime dva društva izbjegao iskazivanje transakcija oporezivih porezom na dodanu vrijednost (PDV), te isto za iznose od 400,00 do 1.400,00 kuna po ispostavljenom računu omogućio drugima, dok je I. okr. osigurao sve što je bilo potrebno za realizaciju navedenog u carinskom postupku. Tako je II. okr., sukladno dogovoru s I. okr., angažirao III. i IV. okr., a potom su II., IV. i V. okr. putem dva društva, čije poslovanje je stvarno vodio II. okr., pružali usluge zastupanja u carinskom postupku u sklopu kojih su II., IV., V., IX. i X. okr. za rabljena vozila nabavljena od fizičkih osoba kupcima vozila ispostavljali nevjerodostojne račune u kojima su neistinito prikazivali da su prodavatelji tih vozila pravne osobe te navedene račune prilagali nadležnim carinskim uredima čime su omogućili izbjegavanje plaćanje posebnog poreza od pet posto na stjecanje rabljenih motornih vozila.
Nadalje, u cilju izbjegavanja plaćanja PDV-a od strane stjecatelja vozila u Hrvatskoj prilikom nabave rabljenih i novih vozila od pravnih osoba obveznika PDV-a iz drugih država članica EU, II. okr. je angažirao VI. okr., direktora društva iz Austrije, koji je, sukladno dogovoru s II. okr., kao dobavljač i preprodavatelj navedenih vozila društvima koja je kontrolirao II. okr. u ime svog društva ispostavljao račune s neosnovano iskazanom primjenom posebnog postupka oporezivanja marže, te račune bez iskazanog PDV-a s naznakom „isporuka dobara unutar EU“, u kojima je neistinito prikazano da su vozila prodana bugarskim društvima. Nakon toga su ispostavljali nevjerodostojne račune u kojima su prikazivali da su prodavatelji tih vozila kupcima u RH dva društva čije poslovanje je kontrolirao II. okrivljenik, a račune su, sukladno uputi II. okr., izrađivali V., IX. i X. okrivljeni. U tim računima su neistinito prikazivali da je primijenjen poseban postupak oporezivanja marže čime su omogućili izbjegavanje plaćanja dužnih iznosa PDV-a u Hrvatskoj. Potom su nevjerodostojne račune okrivljenici te kupci i stjecatelji vozila, uz ostalu potrebnu dokumentaciju, podnosili nadležnim carinskim uredima. Osim toga, II. okr. je angažirao VII. okr., kao ovlaštenog ispitivača Državnog zavoda za mjeriteljstvo RH, da za novčanu nagradu, mimo propisane procedure, prilikom uvoznog carinjenja pojedinih vozila, postupke provjere sukladnosti navedenih motornih vozila provede bez obavljanja stvarnog pregleda i ispitivanja osobnog vozila što je VII. okr. i učinio. Također je VIII. okr., kao ovlašteni carinski službenik, sukladno dogovoru s I. i II. okr., za novčanu nagradu, postupke utvrđivanja posebnog poreza na motorna vozila provodio bez obavljanja pregleda vozila, te u ime Carinskog ureda Zagreb II sačinjavao zapisnike o utvrđivanju porezne osnovice, među kojima i za vozila koja u vrijeme provođenja postupka nisu bila unesena u RH, temeljem kojih je I. okr., znajući da su podnesenim poreznim prijavama priloženi nevjerodostojni računi, izdavao porezna rješenja o utvrđivanju porezne osnovice, među kojima i za vozila koja u vrijeme izdavanja rješenja nisu bila unesena u RH.
Na opisani način okrivljenici za ukupno najmanje 81 vozilo omogućili neplaćanje posebnog poreza na motorna vozila i PDV-a čime su proračun Republike Hrvatske oštetili za sveukupno najmanje 1.791.412,31 kunu.
Nadalje, u cilju izbjegavanja plaćanja PDV-a od strane stjecatelja vozila u Hrvatskoj prilikom nabave rabljenih i novih vozila od pravnih osoba obveznika PDV-a iz drugih država članica EU, II. okr. je angažirao VI. okr., direktora društva iz Austrije, koji je, sukladno dogovoru s II. okr., kao dobavljač i preprodavatelj navedenih vozila društvima koja je kontrolirao II. okr. u ime svog društva ispostavljao račune s neosnovano iskazanom primjenom posebnog postupka oporezivanja marže, te račune bez iskazanog PDV-a s naznakom „isporuka dobara unutar EU“, u kojima je neistinito prikazano da su vozila prodana bugarskim društvima. Nakon toga su ispostavljali nevjerodostojne račune u kojima su prikazivali da su prodavatelji tih vozila kupcima u RH dva društva čije poslovanje je kontrolirao II. okrivljenik, a račune su, sukladno uputi II. okr., izrađivali V., IX. i X. okrivljeni. U tim računima su neistinito prikazivali da je primijenjen poseban postupak oporezivanja marže čime su omogućili izbjegavanje plaćanja dužnih iznosa PDV-a u Hrvatskoj. Potom su nevjerodostojne račune okrivljenici te kupci i stjecatelji vozila, uz ostalu potrebnu dokumentaciju, podnosili nadležnim carinskim uredima. Osim toga, II. okr. je angažirao VII. okr., kao ovlaštenog ispitivača Državnog zavoda za mjeriteljstvo RH, da za novčanu nagradu, mimo propisane procedure, prilikom uvoznog carinjenja pojedinih vozila, postupke provjere sukladnosti navedenih motornih vozila provede bez obavljanja stvarnog pregleda i ispitivanja osobnog vozila što je VII. okr. i učinio. Također je VIII. okr., kao ovlašteni carinski službenik, sukladno dogovoru s I. i II. okr., za novčanu nagradu, postupke utvrđivanja posebnog poreza na motorna vozila provodio bez obavljanja pregleda vozila, te u ime Carinskog ureda Zagreb II sačinjavao zapisnike o utvrđivanju porezne osnovice, među kojima i za vozila koja u vrijeme provođenja postupka nisu bila unesena u RH, temeljem kojih je I. okr., znajući da su podnesenim poreznim prijavama priloženi nevjerodostojni računi, izdavao porezna rješenja o utvrđivanju porezne osnovice, među kojima i za vozila koja u vrijeme izdavanja rješenja nisu bila unesena u RH.
Na opisani način okrivljenici za ukupno najmanje 81 vozilo omogućili neplaćanje posebnog poreza na motorna vozila i PDV-a čime su proračun Republike Hrvatske oštetili za sveukupno najmanje 1.791.412,31 kunu.